Pasterz oczami zakonnicy

obraz Tadeusza Makowskiego
  Kiedy czytam ewangelię przeznaczoną na Niedzielę Dobrego Pasterza. Uderza mnie zdanie Dlatego miłuje mnie Ojciec, bo ja życie swoje oddaję, aby je znów odzyskać. Nikt mi go nie zabiera, lecz ja sam z siebie je oddaję. J 10,17-18 . Myślę, kim jest ten Dobry Pasterz?
Oddać życie, całkowicie, radykalnie, w pełni. Dobrze się pisze trudniej się żyje....
Nikt sam z siebie nie chce oddać życia, wydaje nam się to niezbywalnym i naturalnym prawem, każdego z nas....
  Zasadniczo, z małymi wyjątkami, kochamy życie i chcemy z niego czerpać pełnymi garściami, chcemy brać... Tym co powoduje oddanie jest Miłość.

Wdzięczność za...

   Przed  Niedzielą Dobrego Pasterza myślę o tych, którzy poszli za Dobrym Pasterzem, aby Go naśladować, aby być podobnym do Niego, o pasterzach, których spotkałam w swoim życiu i jestem wdzięczna. Spotkałam pobożnych i dobrych proboszczów, mądrych katechetów i duszpasterzy młodzieżowych, oddanych młodym, myślę o tych chłopcach, którzy razem ze mną dorastali i zostali później kapłanami, o uczniach, którzy przygotowują się do kapłaństwa oraz o mądrych spowiednikach, kierownikach duchowych i moich przyjaciołach.
 Mam swoje typy księży, których lubię słuchać i takich, których nie znoszę za określony styl bycia czy traktowania sióstr.
  Z biegiem czasu przyjęłam za normę, że w tym świecie, również zdarzają się odstępstwa od reguły, że nie wszyscy są szlachetni, prawi, uczciwi, pobożni, że dobro ze złem czasami się miesza i trzeba umieć to przyjąć, bo słabość i grzech jest częścią naszego życia, a wredne charaktery zdarzają się wszędzie, bo na ziemi raju nie ma.

  Jak  zmienia się wizerunek księdza na przestrzeni lat?

 Dzisiaj bycie księdzem, przestało się wiązać z uznaniem społecznym, prestiżem i karierą. Chodzenie w sutannie lub w koloratce, często jest narażeniem się na wyzwiska typu: pedał lub pedofil lub inne nie mniej wybredne inwektywy... W obecnych czasach, bardziej niż kiedykolwiek, ksiądz podlega krytyce i prześwietlaniu, a rozerotyzowana rzeczywistość i łatwy dostęp do wszystkiego, nie pomaga, w życiu wiernym i pobożnym. Kryzys męskości, nie sprzyja stawianiu sobie twardych wymagań i rezygnacji z przyjemności.  Czasem myślę, że autentyczne kapłaństwo jest dla herosów, pociesza mnie jednak myśl, że moc w słabości się doskonali i znajdą się tacy, którzy to pojmą... 
 Wiele rzeczy, które kiedyś robili przeważnie księża doskonale dzisiaj prowadzą  świeccy np. budowy, liderowanie we wspólnotach, prowadzenie dzieł edukacyjnych, wydawniczych, miłosierdzia, uczenie katechezy. Pojawiły się za to inne formy działalności.  
 Mamy księży obecnych w internecie:  youtuberów, głoszących konferencje, prowadzących blogi, obecnych w social mediach, taki jest jest wymóg czasu. Chociaż czyha tu wiele pułapek, to należy to robić, aby dotrzeć do jak największej liczby ludzi z głoszeniem Jezusa Chrystusa
  
Jakim Pasterzem byłby Jezus gdyby żył w dzisiejszych czasach? 

Czasami o tym myślę patrząc na ogólny chaos. Jakiego kapłana dzisiaj nam  potrzeba? Ośmielam się twierdzić, że przede wszystkim,  ojca, przewodnika, kogoś kto pewny jest tego kim jest, jako mężczyzna, jaka jest jego misja  i do czego jesteśmy wezwani i z tą pewnością prowadzi innych. Ze smutkiem patrzę na kapłanów przyjaciół dzieci,młodzieży i dorosłych, którzy wszystkich wkoło chcą przekonać, że są swoimi ludźmi, niczym nie różniącymi się od ogółu, a jednak różnią się, swoją misją. Bycie w pełni człowiekiem, należącym do Chrystusa wiąże się z zachowaniem pewnego dystansu do przyjemności tego świata, aby być  prawdziwym Pasterzem, dobrą zakonnicą zresztą też...


  Rzeczą naprawdę ważną jest sprawa Boża. Przestań zajmować się sprawami świata tym co wypada, a co nie i idź i głoś Królestwo Boże (...). Jezus jest gotów na wszystko dla sprawy Królestwa i chce, aby także ci, którzy chcą iść za Nim, byli takimi właśnie. Jezus zaprasza uczniów aby żyli tak jak On. Uporczywe i trzymanie się dotychczasowego życia prowadzi do jego utraty. Odważne i szlachetne ryzykowanie może prowadzić do jego zachowania.
Kim On jest? ks.A Paciorek
    

Komentarze

  1. Też znam wielu wspaniałych księży... i wielu bardzo słabych ;) Ale w końcu to normalni ludzie, a moje oceny są też ludzkie i często opierają się tylko na pozorach (np. drażni mnie nadęty ton podczas homilii, albo takie specyficzne pianie, jakby mówiący był kastratem - ale może poza drażniącym głosem są dobrymi kapłanami :D).
    Do wielu mam ogromną wdzięczność, z tych bardziej "medialnych" - do ks. Pawlukiewicza i o. Szustaka. Praca ryzykowna, ale dociera do wielu...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Co to znaczy być Dzieckiem Boga?

Czy Pan Bóg działa moim życiu?

Czy możliwe jest życie w czystości?