Trzy grosze o Żołnierzach Wyklętych


  Długo się zastanawiałam, czy pisać na ten temat. Jednak jest to sprawa dla mnie o tyle ważna, że chciałabym mieć tutaj też swoje trzy grosze. Chodzi mi o problem Żołnierzy Wyklętych, problem....? Prawda, że dziwne.

 Prawda o podziemiu antykomunistycznym stała się  bardziej  powszechna  od 2001 roku, kiedy została im przywrócona pamięć, a w 2010 roku podjęto inicjatywę ustawodawczą w celu uchwalenia Narodowego Dnia Pamięci o Żołnierzach Wyklętych.

  Do tej pory słyszeliśmy o bandytach. Pamiętam, że jeszcze w latach 80 czytałam w prasie jak to bandyci z NSZ mordowali ludzi i występowali przeciwko władzy ludowej, mama mnie wtedy uświadamiała, że prasa kłamie i że nie byli to bandyci ale walczyli z komunistami ....

 Wiele ważnych rzeczy z historii dowiedziałam się dorastając jak np o tym, że Ci którzy walczyli o wolną Polskę w AK lub innych formacjach, nie wspierających władzy ludowej, w czasie drugiej wojny światowej, byli po wojnie okrutnie torturowani, przez komunistów i uważani za zdrajców i wrogów ludu, jeśli nie współpracowali z nową nie polską władzą. 

 Historię Żołnierzy Niezłomnych, poznajemy od kilku lat, nowe nazwiska, nowe fakty i ich działania. Bez wątpienia byli bohaterami, w moim odczuciu, tragicznymi, od początku skazani na porażkę, w walce z przeważająca siłą wroga. 

 Pewien historyk Kościoła nauczył mnie, że aby zrozumieć historię, musimy czytać ją w kontekście epoki, czasu, bez tego kontekstu, nie zrozumiemy jej dobrze. Aby  oceniać, Żołnierzy Niezłomnych musimy rozumieć, po pierwsze: Czym była wojna, co dla nich znaczyła wolna Polska, czym była sowietyzacja i wprowadzanie komunizmu po II wojnie światowej i jak widzieli swoją rolę tutaj Żołnierze Niezłomni. Nie wiem czy chcę te wszystkie wątki tutaj rozwijać, bo byłoby tego bardzo dużo.

Ostatnio naczytałam się wiele i naoglądałam, w tym temacie, aby więcej wiedzieć i bardziej zrozumieć i chciałbym napisać, że:

  •  Walczyli o wolną Polskę i z pełną determinacją przeciwstawiali się wprowadzaniu komunizmu.
  •  Akcje które przeprowadzali były często akcjami odwetowymi, za współpracę i kolaborację.  
  •  Czy byli krystaliczni? Nie było to jednorodne wojsko, składało się z samodzielnych oddziałów, z ludzi, którzy walczyli już  pięć lat. Wojna jest okrutna i nie uszlachetnia, a czyny  okrutne były marginesem, a nie normą  wśród tej formacji. 
  • Nie byli zbrodniarzami i bandytami, byli żołnierzami.
  • Najbardziej mnie martwi, że są młodzi ludzie, którzy nie wiedzą, czym był komunizm i nie rozumieją o co walczyli Żołnierze Wyklęci i kojarzą ich z polityką, co jest ostatnią rzeczą jaka powinna mieć miejsce.
  • Propaganda komunistyczna jest ciągle żywa, walka o młode pokolenie trwa.  

  

Komentarze

  1. https://youtu.be/l6FkJ7Dghrs
    Dziś dostałem od znajomego z Wa-wy, myślę że wniesie coś do tematu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za podzielenie się.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Co to znaczy być Dzieckiem Boga?

Czy Pan Bóg działa moim życiu?

Czy możliwe jest życie w czystości?